******* آیا می دانید: شما می توانید در مدت زمانی محدود ، بایادگیری کمتر از 2 درصد از کلمات قرآن ، معنای 82 درصد از کلمات به کار رفته در قرآن را فرا بگیرید؟قرآن کریم در مجموع از 87419کلمه تشکیل یافته است.از میان این کلمات،1257کلمه،بیش از 7 باز تکرار شده اند که تحت عنوان((کلمات پرکاربرد))نام گذاری می شوند.از این تعداد، 120 کلمه ،کلماتی هستند که ما فارسی زبان ها معنای آن را می دانیم(کلماتی نظیر الله ،شیطان،جهنم و...)و 1137کلمه دیگر با انکه کمتر از دو درصد از حجم قرآن را تشکیل می دهند ولی با توجه به تکرار زیاد ، بیش از 82 درصد قرآن (71575کلمه)از این کلمات تشکیل یافته است.لذا شما با یادگیری این کلمات ،به راحتی اکثر کلمات به کار رفته در قرآن کریم را معنا نموده و با این کتاب آسمانی انس می گیرید. در این وبلاگ این کلمات را آموزش خواهیم داد. *********** ان شاء الله بتوانم با این موضوعات به دین مبین اسلام خدمت کرده باشم. اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم
برنامه را با حدیثی از نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) آغاز میکنیم.(در این صورت مطابقی با موضوع درس های آتی خواهد داشت )
ایشان فرمودند: خانه ای که در آن قرآن بسیار خوانده میشود پر خیر و برکت است و رزق و روزی آن خانواده فراوان می شود.
در ابتدای کتاب قرآن کلاس چهارم 2 بخش پیش بینی شده است، بسیاری از سوالاتی که همکاران ما دارند در ابتدای کتاب پاسخ داده شده و اولیای دانش آموزان هم در مواجهه با این کتاب، تکلیف خود را می دانند.
بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش برای پایه چهارم ابتدایی در هر هفته 3 زنگ قرآن 45 دقیقهای در نظر گرفته شده است که توصیه می شود در روزهای زوج هفته باشد یعنی شنبه و دو شنبه و چهارشنبه و در ساعات اول یا دوم روز تدریس شود که بچه ها نشاط بیشتری دارند و به این ترتیب روزشان را با خواندن قرآن آغاز می کنند.
درس اول:
این درس یادآوری آموزشهای قرآنی است که در سالهای گذشته داشتهاید. در ابتدا آمده است وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ یادآوری کن که یادآوری برای مومنان سودمند است.
تمرین اول :
کلمات قرآنی را با دقت در حرکات آنها بخوانید.
تمرین اول در رابطه با حرکات کوتاه و کشیده است.
معلم از دانش آموز می خواهد که تمرین اول را بخواند.
دانش آموز:
اُذِنَ اوذینا اَتُجادِلونَنی
تمرین دوم در رابطه با علامت سکون و حرف ساکن است.
معلم از دانش آموز دیگری می خواهد که تمرین دوم را بخواند.
دانش آموز:
اَمهِلهُم یَخلُقونَ یُنذِرونَکُم
تمرین سوم در رابطه با کلماتی است که دارای علامت تشدید است.
معلم از دانش آموز دیگری می خواهد که تمرین سوم را بخواند.
دانش آموز:
کُلُّ لَمّا اِنّی
تشدید چیست؟ تشدید تکرار 2 بار یک حرف است که محکم خوانده میشود.
معلم از بچه ها می خواهد که کلمه های بعد را هم بخوانند.
دانش آموز:
رَبِّ قَرّی یَظُنّونَ یَذَّکَّرُ
نکته: توجه داشته باشید با لهجۀ عربی خواندن برای ما محور و ملاک نیست. بچهها هرطور که میخواهند بخوانند فقط درست بخوانند.
معلم دانش آموزان را راهنمایی می کند تا آنها کلمات را درست بخوانند، دانش آموزان باید از طریق تجربۀ دیداری این کلمات بیاموزند تا بتوانند با چشمشان قرآن را بخوانند و لذا خواندن معلم برای آنها کا ر درستی نیست.
با تشکر رضا اتابک(دانشجوی دانشگاه فرهنگیان)
نظرات شما عزیزان:
اى فرزنـــد آدم! به پدر و مــادرت نیكى كن و صله رحــم داشته باش تا خداوند، كــــــارت را آســان و عمــــرت را طولانى بگردانــد. پــروردگــارت را فرمان ببر تا خردمند به شمـــار آیى و از اونافرمـــانى نكن كه نادان شمرده مى شوى. // پیامبر اکرم (ص)
تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان واژه های آسمانی،پیام های نورانی و آدرس yareasamani.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.
yareasamani.loxblog.com